EFSIX 1231C3
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale werking van de website.
Instellingen
Van de stadt design

Reis verslag

1984 EFSIX 1324 "Rock Bottom" in Zeeland

Wat waren we blij toen de holland week erop zat. Eindelijk rustig op vakantie. Behalve het efsix-zeilen hebben we ook nog veel optimist-zeilen; iedere zaterdag training of een buitenwedstrijd. Nee, nu even rust.

Woensdag 25 juli rustig naar de Westeinder. De motorboot van mijn vader lag al ter beschikking; Efsix te water en sleepklaar maken. Om 3 uur ’s middags gingen wij er vandoor. Gezellig met zijn viertjes Ilana van 9, Tommy van 12, Marianne (haar leeftijd vermelden we niet) en ondergetekende (idem).

De eerste dag

Westeinder, ringvaart, braassem, Alphen aan de rijn; even wachten bij de spoorbrug en vervolgens de Gouwe af tot aan Gouda. In het centrum afgemeerd, de EFSIX langszij gehaald en slecht geslapen vanwege het verkeer.

De tweede dag

Na uitgebreid te hebben rondgehangen c.q. bootschappen doen, om 11 uur vertrokken. Tot en met Dordrecht een saaie tocht met veel grote vieze industrie langs de kant. De Dortse kil was knap lastig. Als een grote vrachtvaarder je snel opliep, dan was het oppassen geblazen wilde de EFSIX niet alle kanten op gaan. Via het Haringvliet, een prachtig ruim water, tot aan Willemstad. Daar lagen we in de oude haven. Wat een prachtig mooi plaatsje met een goed restaurant, goede bakker en slager, dus op de terugweg moeten we hier weer langs.

De derde dag

11 uur door de Volkerak sluizen, en het zoute water op. Wat bruist dat mooi, net echt. We hadden wind tegen; tevens liep er een vloedstroom van 3 knopen, ook tegen. We maakten dus langzaam vordering. Om 15.00 uur de keuze, of de Grevelingen op of doorzetten naar het Veerse meer. We kozen voor het laatste en dat werd een enerverende ervaring. Op de Keeten keerde het tij en het water deed zijn naam aan; ke(e)ten! Wind tegen en tij mee, wat stonden er een kuilen op dat water. De golven leken wel twee a drie meter. De motorboot met de EFSIX daarachter hielden zich prima, maar straks moesten we ruime wind. Dat durfde ik niet. Dus kop in de wind houden en doorzetten tot aan Zierikzee. Spannend met zoveel zoveel stroom, wind en golven tussen de peilers van de Zeeland-brug door te varen. Wij waren niet de enigen die Zierikzee binnengevlucht waren. Iedereen had veel bewondering dat de EFSIX er zo goed achter was gebleven. Om te bekomen van de schrik zijn we lekker uit eten gegaan. Voldaan kwamen we terug en troffen onze boten 3 meter lager aan dan toen we weggingen. Wat waren we blij dat we de hond niet mee op vakantie hadden genomen.

De vierde dag

Wachten tot 12 uur. De vloedstroom en de wind zorgden voor goed vaarbaar water, we waren zo bij het Veerse meer. Bij de sluis merkten we dat zeilers motorboten maar niets vonden. Nergens mochten we langszij. Gevolg; we waren het eerst in de sluis. 16.00 uur te Veere, mooi weer, prachtig dorp, wat wil je nog meer!

Verder

De volgende dagen zijn in zon overgoten luiheid doorgebracht. Motorboot op de rede van Veere voor anker, zeilen, zwemmen met de surfplank, volop lol hebben. Met een genot om in plaats van het motorgeraas weer lekker met de EFSIX te zeilen. We zeilden alles voorbij, zelfs grote zeewaardige jachten. Leuk hoor!

Na 4 dagen Veerse meer langzaam terug. Wat jammer dat Marianne de motorboot liever niet alleen wilde varen. Wat had ik graag ge-EFSIX’ed op de Oosterschelde. De grevelingen ging mis. Een halve dag goed weer, maar daarna druil regen. Dus terug naar Holland. Nog even ’s avonds zeilen op het Haringvliet en dan terug.

Bij de Braassem werd het weer mooi weer, dus daar nog twee nachten gebleven. Zeeland was een fantastisch vakantie land. Schitterend zeilwater, waar de EFSIX zich goed thuis voelt. Volgend jaar weer ? misschien.